Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Var, vem och varför.

Av Ann Kock - 17 februari 2014 16:18

Måndag och ett makalöst väder. Vi bestämmer oss tidigt att vi ska ta en längre vandring idag. Dessutom är det dags att börja träna med en liten packning. Kyrkoruinen i Selånger blir vårt mål. Där kommer sommarens stora vandring, efter St:Olavs leden att ta sin början. Vart efter jag går så vandrar även mina tankar. Tro hur det kommer att kännas när jag om några månader "går här på riktigt"? Kommer jag att orka? Kommer jag att finna stillheten jag söker under vandringen? Det sägs att man inte är samma person när man når sitt mål som när man startar. På vilket sätt kommer jag att vara annorlunda? I tanken? I själen?

Pilgrimshistoria
Vikingakungen Olof II Haraldsson färdades genom våra landskap när han 1030 återvände från Gårdarike till Norge. Den 29 juli 1030 stupade han vid Stiklestad och redan den 3 augusti 1031 helgonförklarades han i Trondheim.

Olofskulten etablerades genast och spreds oerhört snabbt både i Norden och ute i Europa. Vallfarter till hans grav i Trondheim startade redan 1031. Pilgrimer valde olika färdvägar och många av dessa går genom vår region.

Tradition och sägen berättar att kända personer har gått våra leder på sin väg till helgongraven i Nidaros, bl a den heliga Birgitta, Magnus Ladulås och drottning Blanka.

Vad är en pilgrimsvandring?
Pilgrim ? är någon som söker stillhet, kontemplation och långsammare rytm. Antingen genom att vandra längs leder där människor gått under medeltiden eller längs nyskapade egna eller allmänna motionsspår. Kanske med önskan att finna ro i själen.

Detta är symbolen som visar vägen. Selånger Kyrka, Sundsvall i bakgrunden.
Ännu ligger snötäcket kvar. Det är ca 4-5 månader kvar tills vi står här vid första utmärkningen "på riktigt". Än har vi tid att lägga många mil i våra ben så vi kommer orka.
Nu smakar kaffekoppen och kanelbullen gudomligt, sen vänder vi hemåt. Blir lite över milen innan vi är hemma igen.

 
 
Ingen bild

Robban

19 februari 2014 13:24

Härliga bilder!

Ann Kock

19 februari 2014 20:13

Hej Robban.
Tack snälla du. Kul att du tittade in

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann Kock - 5 mars 2014 15:51


RYCK UPP DIG!Ljuset letar sin väg in genom strimmorna i den ådriga träväggen. Hur länge jag suttit här vet jag inte. Men mina ben har sedan länge domnat bort. Och mörkrets nakna kyla har ett säkert grepp om mitt väsen. Trollbinder och skrämmer mig på...

Av Ann Kock - 5 mars 2014 14:59

Sportlov! Förkylning! Men milt väder! Onsdag på sportlovet här i Sundsvall. Jag och sonen har känt oss risiga till och från i några dar nu. Men frisk luft har ingen dött av! Och sällskap på promenaden är inget man tackar nej till i dessa upptagna...

Av Ann Kock - 2 mars 2014 20:37

Idag, för 27 år sedan kom jag som trettonåring till Sverige från Finland. 2/3 1987. En dag som kom att rädda mig. Det hände inte något specifikt dramatiskt den dagen, utan det blev mer av en dag då mitt liv kom att ta en annan riktning. En positi...

Av Ann Kock - 24 februari 2014 16:14

Idag kom våren till Sundsvall! +8 grader, fågelkvitter och takdropp. Och dessvärre blank-is :-( , så benen får vila från långpromenader. Men vad gör det för en allkonstnärs själ, då motionerar vi fingrar och händer i stället. Att jag gillar att ska...

Av Ann Kock - 22 februari 2014 18:11

Som sagt jag älskar att fotografera. Och med dagens smarta telefoner så är ju kameran alltid med en. Liten, kvick och förvånande bra. Men jag vill ändå slå ett slag på stora trumman för analog fotografering. Den har, sen jag utbildade mig till fotog...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards