Direktlänk till inlägg 20 februari 2014

Livsduglig mat

Av Ann Kock - 20 februari 2014 13:15

Jag älskar mat! Och godsaker! Så är det bara. I mina dryga 40 år har jag, utan att överdriva, säkert bantat bort 10 år av mitt liv. Lyckats? Nopp. Ja, för stunden. Men det enda beständiga är den mjuka ringen runt magen och den lite för stora rumpan. Den ständiga närvaron av att jämföra sig med andra, betydligt smalare kvinnor som automatiskt blev vackrare än en själv.
När jag hade passerat 35 så var det något inom mig som började tänka annorlunda. Jag struntade i vikten. Intalade mig att jag dög precis som jag är. Började istället förlika mig med att jag älskar mat. Och istället tänka på vad det är jag äter. Och att röra på mig mer. Satsar på ekologiskt i den mån plånboken tillåter. Hembakat mat- och fikabröd. Bytte ut mycket av den importerade besprutade frukten mot våra egna bär och frukter. Jag menar vad är väl bättre än att själv plocka blåbär, hjortron, svarta vinbär, jordgubbar och äpplen och plommon från egna träd och skogar. Lägg dessutom till alla goda groddar du själv kan ta fram hemma året om.
Min nya kärlek, Annika har introducerat raw food i mitt liv. Det tar jag också till mig men låter det inte styra helt. Jag tror på variation och måtta! Köttet då, ja det gillar jag alldeles för mycket för att helt ta bort från min meny. Däremot så satsar jag på "happy meat". Med det menas kött från vilda lyckliga djur, älg, hjort, rådjur, vildsvin, havsfisk mm. Inte vår fabriksprocessade tamdjurshållning. Den har tyvärr helt tappat förståndet, enligt mig.
Hela min filosofi sammanfattar jag i LIVSDUGLIG MAT! Det jag äter ska ha haft ett bra liv oavsett om det är ett djur eller en gröda och då ger det mig betydligt bättre energi och gör mitt liv mer friskt.

Dagens livsdugliga raw-food lunch. Råriven rödbeta. Vitlöks och smörvärmda kikärtor med egna mungbönsgroddar. Sååå gott.

Till kaffet en hemmagjord kaka som jag fått av en ny bekantskap. Den var vansinnigt god. Innehållande bl a nötter, torkad frukt och mörk choklad. Hoppas kunna återkomma med receptet senare!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann Kock - 5 mars 2014 15:51


RYCK UPP DIG!Ljuset letar sin väg in genom strimmorna i den ådriga träväggen. Hur länge jag suttit här vet jag inte. Men mina ben har sedan länge domnat bort. Och mörkrets nakna kyla har ett säkert grepp om mitt väsen. Trollbinder och skrämmer mig på...

Av Ann Kock - 5 mars 2014 14:59

Sportlov! Förkylning! Men milt väder! Onsdag på sportlovet här i Sundsvall. Jag och sonen har känt oss risiga till och från i några dar nu. Men frisk luft har ingen dött av! Och sällskap på promenaden är inget man tackar nej till i dessa upptagna...

Av Ann Kock - 2 mars 2014 20:37

Idag, för 27 år sedan kom jag som trettonåring till Sverige från Finland. 2/3 1987. En dag som kom att rädda mig. Det hände inte något specifikt dramatiskt den dagen, utan det blev mer av en dag då mitt liv kom att ta en annan riktning. En positi...

Av Ann Kock - 24 februari 2014 16:14

Idag kom våren till Sundsvall! +8 grader, fågelkvitter och takdropp. Och dessvärre blank-is :-( , så benen får vila från långpromenader. Men vad gör det för en allkonstnärs själ, då motionerar vi fingrar och händer i stället. Att jag gillar att ska...

Av Ann Kock - 22 februari 2014 18:11

Som sagt jag älskar att fotografera. Och med dagens smarta telefoner så är ju kameran alltid med en. Liten, kvick och förvånande bra. Men jag vill ändå slå ett slag på stora trumman för analog fotografering. Den har, sen jag utbildade mig till fotog...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards